Aseara am participat la un eveniment inedit din lumea teatrului romanesc. Este vorba despre piesa „Bull” de Mike Bartlett pusa in scena de 4 actori profesionisti romani, sub coordonarea Elenei Morar care s-a ocupat cu mult talent de partea de regie. Despre intreaga echipa aici. Iar despre ingeniosul proiect aici.
Vreau neaparat sa va impartasesc despre experienta minunata pe care am avut-o, pentru ca tema piesei a fost fenomenul de bullying la locul de munca. Concret, o echipa formata din doi agenti de vanzari si teamleader-ul acestora se intalnesc la o sedinta si, in asteptarea, sefului cel mare au tot felul de interactiuni. Acesta urma sa se decida pe care dintre cei trei sa il disponibilizeze. Intre angajati, au loc schimburi de replici extrem de agresive si ni se sugereaza ca acest tip de relationare are un istoric in spate, nu e ceva nou. Doi dintre ei (Isobel, angajata de 6 luni, o tanara foarte sexy si Tony, team leader-ul, ce face pe sarmantul si pe omul de succes) se coalizeaza impotriva celui de-al treilea, Thomas, incercand sa il determine sa isi dea singur demisia. Incep astfel variate atacuri, jigniri verbale pana la exploatarea punctelor vulnerabile, atacarea demnitatii, intimidare samd.
Sursa foto: pagina de facebook a proiectului
Entuziasmul meu, referitor la acest eveniment, deriva din faptul ca am descoperit o piesa jucata cu mare arta care ilustreaza extrem de bine fenomenul hartuirii la locul de munca, uneori denumit si prin termenul de „mobbing”, de care ma ocup indeaproape de cel putin 7 ani, atat in cabinet cat si in afara acestuia. Din toate formulele in care am abordat acest fenomen, pentru partea de constientizare si familiarizare, varianta de aseara mi s-a parut de departe a fi cea mai eficienta.
Sursa foto: pagina de facebook a proiectului
Dupa jucarea piesei, care a durat aprox 1 ora, spectatorii au fost invitati sa ramana in sala pentru partea de discutii, informatii, clarificari, intrebari si raspunsuri oferite de catre membrii echipei (cei patru actori si regizoarea). Eu am oferit perspectiva psihologica asupra fenomenului, implicatiilor acestuia, efecte imediate si pe termen mai lung. Au fost multe opinii in sala, oameni diferiti cu experiente diverse, cele mai multe dintre persoane recunoscandu-se in cel putin intr-una dintre cele trei ipostaze: victima – agresor – martor.
Discutiile s-au „incins” asa cum este si fenomenul si timpul a zburat mult dupa ora propusa inspre finalizarea evenimentului, iar la 22:30 a trebui sa oprim pentru ca altfel am fi putut continua pana dimineata si tot nu am fi epuizat toate semnele de intrebare.
Vestea foarte buna pe care vreau sa o impartasesc cu voi este ca echipa proiectului este deschisa catre noi colaborari, in sensul ca se pot deplasa in companii si sa interpreteze piesa la locul de munca, adica exact pe scena vietii unde apare fenomenul. Este imposibil ca participantii sa nu se identifice pe ei sau sa nu recunoasca pe altii in situatia de a traversa o astfel de experienta.
Fenomenul apare si in mediul scolar, de fapt de cele mai multe ori e asociat cu violenta scolara. La copii, exact in acelasi mod, in programele antibullying pe care le implementez, constientizarea prin teatru a fost cea mai eficienta si a generat cele mai frumoase efecte.
Sigur, nu vom putem „extirpa” aceasta „buba” a societatii doar prin vizionarea unei piese de teatru. Discutiile postpiesa in mod cert sunt necesare, dar nu suficiente. Ele doar aduc un plus de informare si clarificare a fenomenului, a mecanismelor din spatele lui care il fac sa fie atat de posibil, a aspectelor care ne vulnerabilizeaza sa intram intr-un rol sau altul. Si, cateva mici recomandari, pentru cum sa nu ajungem in situatie sau cum sa o gestionam atunci cand trauma s-a produs.
Pentru ca nu cred in ideea de retete in general (nici macar in bucatarie, cu atat mai mult in psihoterapie), recomand ca fiecare situatie sa fie tratata in mod particular, pentru ca detaliile pot face diferenta atat in aparitia si structurarea traumei legata de evenimentele de hartuire psihologica dar si in interventie.