Rolul jucariilor in viata copilului

Constatam la nivel empiric faptul ca acolo unde-i un copil, aproape fara excepție, vom vedea jocuri si jucarii. Jocul este activitatea de baza a copilului și calea prin care el se dezvolta, asa cum munca este cea de baza pentru adult. Jucariile ocupa un rol important in viata copilului inca din primele luni de viata.

Exista o intreaga industrie a jucariilor in ziua de azi si e o provocare constanta pentru producatorii si designerii de produs sa tina pasul cu nevoile clientilor aparent in permanenta schimbare.

girafa-sophie

Cand cumparam o jucarie / un joc inspre a-l darui unui copil este important sa tinem cont de cateva criterii esentiele pentru a face o bucurie completa  prin acest dar nu numai copilului dar chiar si parintelui:

  • Jucaria sa fie potrivita varstei si sa nu contina elemente / componente cu care sa se poata rani pe el sau pe alti copii. E inutil sa ii cumpar unui copil mai mic de 1 an o masina cu telecomanda sau nu stiu ce robotel pe care el nu il poate maenvra plus ca prin piesele sale, poate fi periculos pentru sanatatea bebelusului.
  • Materialul din care e realizata sa nu fie unul toxic sau sa contina substante toxice (cum ar fi unele vopseluri) – mai ales pentru bebelusii care duc totul la gura e important ca jucariile sa fie confectionate din materiale cat mai naturale (de ex cauciuc natural vopsit cu coloranti alimentari).
  • Sa aiba o functie educativa sau de stimulare psiho-senzoriala ori emotionala. Copilul petrece un timp valoros cu respectivul obiect si, in functie de varsta pe care o are, e nevoie sa il antreneze astfel incat el sa se dezvolte prin joc. Chiar si celor mai mici dintre copilasi o jucarie poate servi acestui scop daca ii antreneaza cele 5 simturi:
  1. vazul (prin coloritul atractiv),
  2. auzul (prin sunetele pe care le scoate),
  3. simtul tactil (prin particularitatile detectabile la atingere)
  4. mirosul (parfumul imprimat materialului – atentie sa fie nontoxic)
  5. gustul (mai ales pentru cei mai mici care duc obiectele in gura).

Acum, o jucarie inteligenta stie sa faca foarte multe: sa cante, sa-i citeasca povesti prescolarului , sa danseze, ce sa mai?! Un adevarat inlocuitor pentru parintele ocupat cu munca si alte indeletniciri care il impiedica de multe ori sa fie langa copil. Exista personaje pozitive si negative in povesti care sunt reprezentate in diverse papusi. Si cele negative pot fi oferite copiilor pentru ca ei cand se joaca vor include acele jucarii in jocul lor si vor fi un model de asa nu. Cu ajutorul jocului si jucariilor putem sa stimulam in copii experimentarea anumitor emotii si sentimente, sa ii invatam anumite reguli si principii morale.

  • Jucaria sa nu reprezinte doar un instrument de divertisment ci si de educare a copiluluiAceasta este una dintre cele mai mari greseli pe care o facem multi dintre noi. Daca este haioasa uitam sa tinem cont si de celelalte criterii de parca acesta ar fi scopul unic si suprem cand o oferim: sa fie haioasa si sa distreze copilul!
  • Jocurile si jucariile ar trebui sa serveasca adultilor ca instrument in a creste copilul „cu-minte” si nu „cuminte”. Un copil linistit, retras si inhibat va avea sanse mai putine sa se dezvolate pe toate paliere fiintei sale, decat unul care manat de curiozitate este activ si intotdeauna pus pe explorare si experimentare.
  • Valoarea jocului sau jucariei nu se reflecta neaparat in pretPoate ca jucariile de calitate costa, insa nu intotdeauna trebuie sa fie asa. Pana la urma, orice obiect din natura poate reprezenta o atractie foarte mare pentru copil, desi pentru noi adultii poate parea neinsemnat.  Ex. Un pumn de pietricele pe care copilul le poate colora sau o punga de frunze multicolore toamna din care el poate realiza un frumos colaj.
  • Jucaria sa fie compatibila cu temperamentul copilului. Copiii inca de foarte mici dezvolta anumite preferinte pentru jucarii. Un copil mai linistit, introvert, se va bucura mult la un joc de puzzle ce ii va capta atentia poate si cateva ore /zi, insa unul mai zburdalnic, care e intr-o permanenta miscare nu va aprecia puzzle-ul foarte mult, mai degraba o minge sau alta jucarie care il pune in sitiatia de a-si descarca surplusul de energie.
  • Sa renuntam la preconceptiile ca fetitele se joaca cu papusile si baieteii cu masinutele. Daca o fetita doreste sa manevreze o masina foarte bine, o vom incuraja. Astfel, e posibil ca abilitatile sale motorii, gandirea si imaginatia tehnica sa se dezvolte si sa ii fie foarte utile mai tarziu in viata. Si invers, cand un baietel il vedem ca imbratiseaza o papusa leganand-o afectuos si strangand-o candid la piept si pe el il vom incuraja pentru ca aici sunt bazele unui viitor tata hranitor emotional cu copilul sau. In ambele cazuri o reactie de dezaprobare din partea adultilor poate avea dpret consecinta inhibarea respectivului comportament la copil.
  • Jucariile sa incurajeze socializarea copilului. Interactiunea cu ceilalti constituie creuzetul formarii personalitatii copilului si platforma de explorare si experimentare a unor roluri si stari emotionale princ care va trece si mai tarziu la varsta adulta. Leader-ul, generosul etc.
  • Sa fie limitat accesul copiilor la cadourile primite. Multi parinti sunt coplesiti de avalansa de jucarii care sunt daruite copiilor lor insa se jeneaza sa refuze binevoitorii din viata copilului. Copilul poate fi dezorientat si coplesit cand i se ofera accesul la foarte multe jucarii. Pe fiecare in parte o va trata superficial si se va plictisi rapid de ea. Acest patern de functionare a copilului in copilarie comporta riscul de a se stabiliza in timp si, mai tarziu, copilul sa se plictiseasca rapid de o materie de la scoala, de teme sau de sarcinile sau locurile de munca la varsta adulta. De aceea in ocaziile in care copilul primeste foarte multe jucarii e indicat ca parintele sa ii propuna sa le puna nedeschise deoparte si, in fiecare zi, copilul sa deschida cate un nou pachet. Astfel se va cultiva in copil rabdarea, capacitatea de a isi amana anumite placeri, deschiderea catre nou / suprinzator. Jucariile trebuie sa stimuleze copilul sa exploreze, sa ii dezvolte creativitatea , sa incurajeze dorinta de a descoperi si autoexprimarea si nu sa ii creeze stres si tensiune.

Spor si inspiratie in a face cele mai potrivite alegeri!

*Sursa foto: http://www.girafasophie.ro/

Reclame

Despre floriandronache

Iubesc clipa prezenta, iubesc sa stiu cine sunt, de unde vin si incotro ma indrept. Si… Iubesc oamenii, imi place sa ii descopar si imi place sa fiu printre si cu ei. Inca de mic copil am dezvoltat o pasiune din a ma intelege, a incerca sa ii inteleg pe ceilalti si a ma intelege pe mine in relatie cu ei. Probabil de aceea nu intamplator drumul carierei mele a condus inspre a deveni un specialist al domeniilor legate de OM / OAMENI. A fost cadrul profesional in care mi-am investit energia eliberata de vechea mea pasiune. Am incercat si reusit de cele mai multe ori in calitate de Trainer / Life & Career Coach sa le transmit celorlati din inspiratia mea si sa ii ajut sa-si atraga mai multa lumina in viata. Ca psihoterapeut / consilier psihologic am asistat cu daruire si dedicare oameni aflati in durere sau pur si simplu intr-o dificultate indiferent de aria vietii. Este vorba despre a-i asista pe ceilalti sa iasa din captivitatea inchisorilor trecutului sau din mreajele viitorului in care sunt absorbiti, si a-i ajuta sa se centreze pe prezent. Nevoia mea de ordine, structura si claritate, cumva partea logico-matematica din mine m-a atras si in mediu organizational, de business, deveniind pentru cativa ani Consultant Resurse Umane. Sunt in continuare interesata de tot ce inseamna dezvoltare personala si aducerea armoniei in viata mea si, de ce nu, a altora. E o adevarata provocare si ii felicit pe cei care reusesc pe deplin! Sunt o optimista innascuta sau cel putin asa am placerea sa cred! Am convingerea ca Binele exista in oameni si intre oameni si ca exista un Dumnezeu / Buddha / Brahman / Tao / Allan / Sinele (sau cum s-a fi numiind pentru fiecare dintre noi), care e in si printre noi si care ne urmareste ca pe un spectacol. Uneori se amuza de cum stim noi sa incurcam lucrurile, se bucura cu noi cand reusim sa le deznodam si sa iesim la lumina, e trist cand ne vede ca ne afundam mai tare in intuneric, poate plange o data cu noi cand ne vede ca ne contractam atat de puternic, ca ne punem limite atat de mari, granite rigide si ca ne asezam in propriile inchisori. Dar El e totusi linistit: stie ca mai devreme sau mai tarziu tot iesim din labirint, iar la lumina il vom vedea si ne vom bucura de El, de frumusetea Lui si Il vom imbratisa cu bucurie si atunci ni se vor deschide ochii si in sfarsit vom fi capabili sa vedem ca El suntem noi, mai exact Iubirea si Fericirea si Caldura de care suntem capabili si din care am rasarit si cu care ne-am hranit pentru a putea creste si prinde viata si a ne umple de ea. In timp am invatat un lucru esential: trecutul nu-l putem schimba niciodata, dar raportarea noastra la el da. Si o data ce schimbam perspectiva, ne schimbam noi, ne comutam de la partea intunecata a Existentei pe care nu ajunge “Soarele”, la cea luminoasa care se bucura de razele lui din plin!
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s